«Hola, qué pasa», així comença
cada edició del programa ’Siglo 21’, un espai dirigit i presentat per Tomás Fernando Flores, flamant nou director de Ràdio
3. El que passa és que Gallego i Flores eren companys fins a fa tan sols unes setmanes i ara el segon ha decidit que el
primer sobrava, cosa com a mínim cridanera veient les dades d’audiència del programa… El que passa, és que a Javier Gallego
li ha vingut la Inquisició a baixar-li la persiana de la seva ’carnisseria sonora’ quan estava desfent les maletes recent
aterrat de les seves vacances.
A nosaltres també ens ha enxampat amb el pas canviat: és el que té prendre
decisions amb ’agostitat’ i traïdoria… Probablement el tancament de ’Carne Cruda’ estava cantat, a ningú li hauria
d’estranyar després del cessament d’Ana Pastor, Juan Ramón Lucas o Toni Garrido. Però mentre en els anteriors casos estem
parlant de primeres espases de la Ràdio Televisió Pública amb sous considerables, en el cas de Javier Gallego es tracta
d’un periodista amb un sou molt ajustat dintre d’una ràdio minoritària com Ràdio 3 que fins a ara s’havia lliurat d’aquestes
persecucions ideològiques…
S’ha al·legat motius econòmics: «És molt car per a Ràdio 3: set col·laboradors,
quatre guionistes per a Gallego» va comentar el director de l’emissora ’jove’ de RNE en el diari El Mundo després de
conèixer-se el cessament del presentador de ’Carne Cruda’. El que no ha dit el sr. Flores, és que dos dels guionistes
estaven en pràctiques i l’altre era interí. És cert que hi havia més col·laboradors, però com el propi Gallego va explicar,
«cobren uns 50 euros per col·laboració i una part d’ells ho fan gratis». A veure si resultarà que ’Carne Cruda’ és més car
que la cobertura dels festivals d’estiu, als quals el senyor Flores és assidu…
Descartats doncs els motius econòmics,
no ens queda altra que acceptar la tesi ideològica. Han acomiadat a Javier Gallego per fer bé el seu treball, per no
casar-se amb ningú i criticar el que considerava injust d’aquest o de l’anterior Govern. Els mitjans públics haurien de ser
exemple de llibertat i ’Carne Cruda’ ho ha estat sense cap dubte durant els tres anys que ha durat en antena.
La llarga ombra de la censura planeja sobre aquest acomiadament molt especialment quan el director de Ràdio 3 li havia
assegurat a Javier Gallego que continuaria la temporada que ve. Tot fa pensar que el Sr. Flores (que en els últims dies
està rebent un al·luvió de crítiques en les xarxes socials) hagi acatat una ordre superior de tancar la Carnisseria i ho ha
fet de la forma més rastrera possible: comunicant-ho al Sr. Gallego a tres dies del començament de la «suposada» nova
temporada del programa. Li han baixat la regleta, tancant-li el micròfon sense tenir l’oportunitat si més no d’acomiadar-se
dels seus oïdors… Un mètode que ja comença a resultar-nos familiar.
Està clar que aquest Govern no vol
periodistes, vol lacais. I en aquest esquema difícilment encaixa un franctirador com Gallego. ’Carne Cruda’ era un còctel
de música i crítica social molt poc freqüent en la ràdio espanyola, però que ha tingut un enorme èxit, tant a nivell
d’audiència com de repercussió en les Xarxes Socials on va obtenir el major nombre de seguidors de tots els programes de
Ràdio3. Treure d’un cop de ploma un programa tan «cèlebre» només s’entén com decisió política, executada pel sr. Flores
(encara que gestada més que probablement en algun despatx de Gènova) qui en la nostra opinió hauria de dimitir
immediatament i reconèixer la seva ficada de pota…
El precursor del Siglo XXI en el musical demostra estar més
aviat en el XV en el que a llibertat d’expressió es refereix… Dolents temps per al periodisme independent, dolents temps
per als mitjans públics i en definitiva, dolents temps per a tots nosaltres… cada vegada que perdem un bon programa o se’n
va un gran professional, RTVE es fa un poc més petita… i nosaltres amb ella.
Al costat dels canvis en la cúpula,
s’estan produint moltíssims relleus més subtils però no precisament menys importants, des dels canvis de gairebé tots els
editors i presentadors fins a recol·locacions de redactors en punts clau, o els canvis que es rumoregen i que de
confirmar-se seran una autèntica purga de redactors en programes com «Informe Semanal».
Fa falta d’una vegada que en
aquesta casa existeixi la ’carrera professional’ perquè els canvis no depenguin del color polític sinó de la qualitat i el
treball realitzat.
…i a més neteja qualsevol taca vermella de la web
Potser un dels
episodis més deplorables d’aquesta actitud sectària i fins i tot revanxista s’ha viscut en la web, en la secció ’A la carta’
on hi ha un espai fix on es destaquen els programes més populars i els vídeos i àudios més escoltats de les últimes hores.
Doncs bé, després d’anunciar-se la remodelació gairebé total de la graella de Ràdio Nacional, el divendres la sotsdirectora
de Mitjans Interactius encarregada del tema va donar ordres a els informàtics perquè eliminessin i impedissin que tornés a
aparèixer en aquests apartats qualsevol referència als programes retirats de ’Asuntos Propios’, ’En dias como hoy’ o ’Carne
Cruda’, que en els tres casos estaven sempre entre els més escoltats. Encara que ara els seus programes segueixin sent els
més populars, ja no apareixeran en la secció d’allò més escoltat.
També han desaparegut els rostres i noms de
Juan Ramón Lucas, Toni Garrido o Javier Gallego dels seus espais en la mediateca de RTVE.es (’A la carta’), cosa que no han
fet amb altres programes suprimits, en un estil que recorda l’època en la qual es cremaven els llibres o s’eliminava la
cultura per ser ’sospitosa’.
Coses com aquesta expliquen també per què RTVE.es és l’única àrea on la nova Direcció no
ha fet canvis.
Secció Sindical CGT RTVE
Fulla informativa nº 143
http://www.cgtrtve.org/