Entrevista a Martha Ackelsberg: “El problema dels rols continua existint”.

Ha estudiat el grup Mujeres Libres i

del seu paper dins del moviment llibertari.

“Tot i que el moviment llibertari està compromès

amb la lluita per la igualtat de gènere, som el producte d’una societat patriarcal i aquests valors estan molt

interioritzats”.
“A diferència de la revolució soviètica, aquí, la revolució va créixer des de baix, fruit de 70

anys de preparació mitjançant sindicats, ateneus llibertaris, l’escola racionalista…”

Martha

Ackelsberg (Nova York, 1946) és professora de ciències polítiques a l’Smith College de Northampton (Massachusetts). El seu

interès per les relacions de gènere va cristal·litzar en un llibre que recull el testimoni del grup de dones Mujeres

Libres, que durant la Guerra Civil es va autoorganitzar per defensar els seus drets i jugar un paper actiu dins del

moviment llibertari. El mes de juny d’enguany va visitar Barcelona per participar en una sèrie d’actes d’homenatge a un

col·lectiu pioner pel que fa a l’amplitud i radicalitat de les seves propostes.

 Quines són les

aportacions més destacables del col·lectiu Mujeres Libres que ha incorporat la lluita feminista avui, tant en

l’aspecte teòric com en el pràctic?
L’aportació més important va ser contextualitzar les desigualtats entre

homes i dones dins del moviment anarcosindicalista de l’època, que lluitava contra les jerarquies en general: de gènere, de

classe, la religió… Molts moviments feministes d’aquell moment –i també els actuals– no plantejaven quina era la situació

de la dona dins del sistema interrelacionat de jerarquies, però Mujeres Libres ho tenia molt clar, tant en l’àmbit

teòric com en el pràctic.

 Llavors, podem dir que aquell

col·lectiu de dones es va avançar al seu temps?
Sí, perquè en aquella època de revolució social els moviments

feministes van considerar que la participació de la dona en el món del treball era una necessitat provocada per la guerra,

però que això no havia de ser sempre així. En canvi, per a Mujeres Libres, era imprescindible que la dona participés

plenament en tots els àmbits de la societat. En aquest context, la preparació de la dona per al món del treball era una

part molt important de la seva tasca. De fet, l’educació era el centre de les activitats del col·lectiu, creien que la

ignorància incapacitava l’individu. Per això, el primer que calia fer era combatre l’analfabetisme perquè les persones

poguessin comprendre què passa al món. Això encara es veu molt clar avui dia, com a mínim als EUA, on hi ha taxes

d’analfabetisme funcional molt altes i molta gent es desentén dels últims esdeveniments polítics i socials.

 Quin paper van jugar les publicacions i els grups de suport mutu i estudi en aquell moment d’efervescència

cultural?
La revista Mujeres Libres es va difondre arreu del país que va quedar sota control republicà.

També van fer programes de ràdio, excursions al camp, van participar en conferències i congressos i van escriure articles

per a la premsa anarquista per difondre les seves idees entre les dones, però també entre els homes. La societat no es

podia canviar únicament mitjançant les dones, calia la participació de tothom. Els homes havien d’entendre que aquest tipus

de canvi era necessari i això, elles, també ho tenien molt clar.

 Una figura mítica com

Durruti, però també molts altres dirigents anarquistes, defensaven que les dones no havien d’anar a lluitar al front. Com

vivien aquest debat les dones del col·lectiu Mujeres Libres que vas poder conèixer i entrevistar

personalment?
Algunes eren molt fortes, volien participar i anar al front, tot i que la majoria no ho van fer

i es van quedar a Barcelona o a Madrid. Durant els primers dies de la revolució, aquestes dones van estar lluitant a les

barricades i també van proveir els combatents. Les poques que van anar al front es van trobar amb situacions difícils, ja

que molts soldats les prenien per prostitutes. Mujeres Libres volia ajudar els milicians i les milicianes i la majoria van

portar a terme la seva tasca a la rereguarda: es tractava de mantenir les fàbriques, els hospitals, les escoles –en

definitiva, la vida de la gent durant la guerra– i, al mateix temps, promoure la revolució social.

 Un

altre tema de debat important de la revolució de 1936 és que no feia falta lluitar pels drets de les dones, ja que, si

triomfava la revolució, sorgiria una nova societat i ja no caldria preocupar-se per la discriminació de gènere. Què en

pensaven aquelles dones?
Hi estaven totalment en desacord per diverses raons. Per començar, hi ha un concepte

sorgit de la teoria de l’acció directa –que formava una part molt important del moviment anarcosindicalista– que diu que una

revolució ha de créixer des de baix i mitjançant les activitats de les mateixes persones. Cal tenir en compte que, en

aquells anys, les dones estaven força sotmeses i, per poder capacitar-les, era necessari mobilitzar-les des del primer

moment. Si no, el dia després de la revolució, ningú no estaria preparat. La nova societat no era un regal que cauria del

cel, sinó que s’havia d’anar alimentant i cuidant.

 I tu, personalment, què en

penses?
Les revolucions i els moviments socials tendeixen a dir que l’endemà de la revolució tot estarà

solucionat, però això no és així. La revolució s’ha de viure per poder crear les condicions d’una nova societat. S’ha de

lluitar, però, alhora, també s’ha d’anar canviant la manera de viure. Si no, la gent no entén per què lluita.

 Fins a quin punt les organitzacions llibertàries actuals continuen reproduint, a la pràctica, els patrons de

dominació patriarcal clàssics?
No estic molt al dia d’aquests temes, però, pel que he sentit els últims dies,

el problema dels rols continua existint. Els homes segueixen dominant els sindicats, les dones no tenen gaires llocs de

responsabilitat i, a vegades, no se les pren seriosament. Aquest va ser el problema que va tenir Mujeres Libres i

molts dels moviments feministes que han vingut més tard. Tot i que el moviment llibertari d’aquella època i l’actual està

compromès amb la lluita per la igualtat de gènere, tots som el producte d’una societat patriarcal i aquests valors estan

molt interioritzats. Hem d’estar molt atentes per treure’ls cap a fora.

 La Guerra Civil és un període

històric que sovint ha fascinat la historiografia i la literatura del món anglosaxó. Per què?
La Guerra Civil

no va ser només una guerra, hi havia una revolució social… i no hi va haver gaires experiències revolucionàries d’aquest

tipus protagonitzades pel poble. A diferència de la revolució soviètica, aquí, la revolució va créixer des de baix, fruit de

70 anys de preparació mitjançant sindicats, ateneus llibertaris, l’escola racionalista… La gent d’aquí estava preparada

per fer una revolució, que al final es va produir: es van col·lectivitzar les fàbriques i les terres agrícoles i, fins i

tot, molts ajuntaments.
Llavors, el que es va aconseguir –encara que només fos durant uns mesos– va anar molt més

enllà del que s’havia fet en altres llocs. Una de les dones de Mujeres Libres que vaig entrevistar em va dir que

aquests anys que va viure de revolució van ser els més importants de la seva vida. I quan parlo amb aquestes persones, la

seva experiència increïble m’entra al cor. Sents una part molt petita del que elles van poder experimentar, era una mena de

somni. Va passar el mateix amb els brigadistes internacionals: potser no van viure tota la revolució, però segur que van

experimentar una cosa fora del normal, ja que no estem parlant d’un exèrcit regular com els altres.

 I a

tu, què et va impulsar a investigar aquest moment de la història i, concretament, l’experiència del col·lectiu Mujeres

Libres?
Estava interessada en la literatura i la història d’Espanya, suposo que perquè, a l’escola primària,

vaig començar a estudiar castellà. A la universitat, em va captivar la història de l’anarquisme agrari andalús, potser

perquè sóc una revolucionària de cor i aquest tipus d’experiències fan créixer les possibilitats que la gent porti a terme

una acció comuna. Més tard, vaig descobrir la teoria anarquista i vaig poder ajuntar-la amb la dimensió pràctica.

Inicialment, em vaig interessar molt per les col·lectivitzacions i com la revolució social va canviar les relacions entre

les persones i, específicament, les relacions entre dones i homes. Al final de la dècada de 1970, vaig venir aquí per

entrevistar-me amb homes que havien participat de les col·lectivitzacions, però ningú no volia parlar d’aquestes relacions

ni de les activitats de les dones, era com si no haguessin existit. Primer em vaig desanimar una mica, però, després, vaig

conèixer algunes persones que em van posar en contacte amb dones del col·lectiu Mujeres Libres, que després vaig

entrevistar per al llibre.

* Entrevista realitzada per Carles Masià aprofitant la presència de Martha

Acklsberg a Barcelona en un cicle de xerrades organitzades per CGT i Dones Llibertàries, publicada al núm. 281 del

setmanari Directa

Dones lliures a contracorrent

Soledad Estorach, Conchita Liaño, Teresa

Claramunt, Amparo Poch, Mercedes Comaposada… Són els noms d’algunes de les dones que van formar part de Mujeres

Libres, que a partir de 1936 es va organitzar per promoure l’emancipació de la dona i preparar-la per als nous horitzons

que obria la revolució social, de la qual participaven activament.

Van editar una revista amb el mateix nom i

van dur a terme activitats molt importants de formació, com ara les que desenvolupaven al Casal de la Dona Treballadora a

Barcelona. També s’encarregaven d’organitzar una mena d’escoles bressol volants per tenir cura de la mainada de les

afiliades, que, d’aquesta manera, tenien temps per estudiar i participar políticament. Per tot plegat, van tenir una funció

molt important a l’hora de bastir un moviment de dones d’arrel llibertària i obrera: no es definien com a feministes, ja

que en aquells moments el concepte s’associava a la lluita dels sectors més benestants de la societat per obtenir alguns

reconeixements, com ara el dret de vot o ascendir professionalment.

Les seves activitats, però, no sempre van ser

ben vistes pels companys llibertaris –ni tampoc per part de moltes companyes–, que no veien la necessitat de crear una

organització separada perquè creien que podia restar força al moviment anarquista i desviar l’atenció. Moltes d’aquestes

dones estaven afiliades a la CNT o a les joventuts llibertàries, però Mujeres Libres –que va arribar a comptar amb

20.000 adherides– no va ser acceptat com a grup integrant formal del Consell General del Moviment Llibertari amb la resta

d’organitzacions, tot i que, finalment, en un dels congressos, va tenir torn de paraula perquè li va cedir un dels afiliats

a la CNT.
Tot això apareix documentat a Mujeres Libres. El anarquismo y la lucha por la emancipación de las

mujeres (Virus, 1999), un llibre que Ackelsberg va publicar en anglès a principis dels 90. Ackelsberg va recordar el

llegat del col·lectiu en unes jornades d’homenatge organitzades a Barcelona el 28 i 29 de juny per la CGT, en què també es

va poder veure el documental Indomables. Una historia de mujeres libres (Zerikusia, 2011).