‘Hooligans’ o desesperats?: Article d’opinió de Matthew Tree.

La pobresa combinada amb la impossibilitat social de sortir-ne i el racisme policial són

algunes de les claus de l’esclat dels disturbis.

Anglaterra continua sent un país estratificat

en capes socials que semblen, o potser són, inamovibles.

Les universitats són per als acabalats

i s’han eliminat el 75% dels centres culturals per a joves.


Al final de la novel·la Barnaby Rudge, de Charles Dickens, hi ha una descripció alhora

horripilant i fascinant dels anomenats “avalots de Gordon”: els disturbis civils més violents en tota la història de

Londres (van tenir lloc el 1780). El detonant va ser una nova llei procatòlica, però en el fons les ganes de cremar i

saquejar dels participants d’aquells disturbis no tenien unes causes tan diferents de les que han motivat els milers de

participants que aquesta setmana han saquejat i cremat districtes sencers de Londres, Birmingham, Manchester, Gloucester,

Leeds, Wolverhampton, Salford, Nottingham, Leicester, Bristol i Liverpool: la pobresa combinada –i aquesta és la clau

(anglesa)– amb la impossibilitat social de sortir-ne, mai.

Vaig llegir

Barnaby Rudge gràcies a la recomanació d’un amic que havia participat en els disturbis que van tenir lloc al barri

londinenc de Brixton, el 1983; l’amic havia vist força semblances entre el que havia viscut i el que Dickens havia descrit

160 anys enrere. Per exemple, l’element ideològic. En el cas de Brixton, ser catòlic o protestant ja no tenia cap mena

d’importància, evidentment, però ser blanc o negre, sí. Durant anys, la policia havia fet la vida impossible als

afrocaribenys del barri –els homes joves, sobretot– tot aturant-los al carrer o detenint-los sota els auspicis de les lleis

SUS, que permetien a la policia interrogar o arrestar qualsevol persona tan sols sospitosa de cometre un delicte en el

futur.

Els disturbis que van esclatar quan van detenir un negre de més

eren, doncs, en part, una queixa col·lectiva contra aquest racisme policíac. (Un racisme del tot assumit dins el cos:

l’única vegada que em van detenir a mi, els policies em van posar en una furgoneta i camí de la comissaria, el conductor va

comentar al seu company: “Veus el cotxe que tenim davant? El paio condueix molt malament” i el company va respondre: “Ha de

ser un negrata”; no era pas cap broma o provocació sinó la constància d’un fet donat per descomptat: el conductor va fer

que sí amb el cap: “És clar”).

Aquest racisme no ha canviat pas al llarg dels anys: un assistent

social va declarar ahir mateix a The Guardian: “És prou normal veure policies que surten dels seus vehicles quan veuen algú

que és negre i li etziben “puta” o “nigger”; ho he vist un munt de vegades”.

Si la pobresa i el racisme de les forces d’ordre públic no són pas exclusius a Anglaterra, de vegades sembla

que els disturbis a gran escala sí que ho siguin, o gairebé: a partir de la segona meitat del segle passat, hi hagut ni més

ni menys que 28 avalots grans. Així mateix, gairebé es podria considerar una mena de tradició nacional.

I el fet és que si Anglaterra té quelcom únic, és que continua sent un país estratificat en capes socials que

semblen, o potser són, inamovibles. Un percentatge important dels que entren a les millors universitats –crec recordar que

es tracta d’un 60%– provenen de les escoles privades, que representen tan sols el 7% de les escoles del país. Per als joves

de classe obrera a l’atur, doncs, sempre ha estat difícil clissar un futur mínimament acceptable (i si ets negre, menys).

Avui, amb les universitats fora de l’abast de tothom no acabalat a causa de les noves tarifes i amb la supressió dels EMA

(una mena de minibeca d’uns 35€ setmanals pagats a estudiants de famílies pobres) i amb l’eliminació del 75% dels centres

culturals per a joves, hi ha una situació ben bé insostenible, de tancament social, que ha creat una bona base de

reclutament per a les bandes i màfies –algunes, molt violentes– que han participat activament en els disturbis

recents.

Veïns del mateix barri
Amb tot, caldria remarcar que no tots els amotinats han estat negres joves: també hi ha hagut blancs i asiàtics

(en el sentit anglès de la paraula, que inclou gent de procedència indo-pakistanesa), de 10 a 50 anys. De vegades, la

relació dels veïns i els que saquejaven ha estat més que ambigua. I dic veïns, perquè en la majoria dels casos, els

saquejadors provenen del mateix barri que han intentat cremar i saquejar. Aquest va ser el cas de Tottenham, on diumenge uns

saquejadors es van acostar a un veí, tot confonent-lo amb un policia de paisà. En sentir que era del barri, li van demanar

de marxar de totes maneres, ja que no volien testimonis oculars; en el moment d’acomiadar-se’n, un d’ells li va encaixar la

mà. “Tottenham – diu el testimoni, a The Guardian– és un bon barri, en el fons”.

Cada vegada que trepitjo el carrer, passen volant cotxes de policia, furgonetes farcides de policies, i de tant

en tant el cotxe d’algun policia de secreta, amb la sirena a tota pastilla. Han d’acabar amb la violència, ningú no en

dubta. Acabar amb les causes d’aquesta –algunes encastades en l’estructura social del país peculiar que és Anglaterra (fins

a la data no hi hagut problemes a Escòcia ni al País de Gal·les)– són figues d’un altre paner.


* Matthew Tree és escriptor. Aquest article va ser publicat al diari El Punt Avui

el passat 11 d’agost, però el que diu és totalment vigent i no ha perdut actualitat, qualsevol dia l’esclat de ràbia es

produirà en alguna altra ciutat europea…