La privatització del conflicte social. Un article de Paco Roda.

La complicitat de la intervenció social en les retòriques del Sistema.

El cicle

econòmic ha tret a la palestra un discurs subjectiu en el camp de la intervenció social que omet les causes de la crisi

social. La crisi ha construït un nou subjecte social que s’autoinculpa de la seva situació personal i social. Avui la

vulnerabilitat i la pobresa es viuen i conceben com aspectes particulars, fruit de la negligència personal.

Noves formes, polítiques i lògiques estan sent introduïdes en la gestió social, aquest

espai en el qual conflueix l’atur, la precarietat, l’exclusió social o la pobresa de la ciutadania. La crisi econòmica no

solament està influint en la manera de nomenar els problemes i de pensar-los, també està reformulant els discursos del poder,

les idees –immutables– respecte a la pròpia crisi, i determinant les polítiques socials així com les intervencions dels

professionals socials.

Però, a més, la crisi està construint un nou subjecte social perfectament adaptat a aquesta

nova situació. Un subjecte que, a més de patir una greu crisi d’individualitat, ara s’autoinculpa de la seva situació

personal i social. S’immola davant el seu propi infortuni. Ara aquest subjecte, amb el 40% de la població espanyola en

situació de precarietat i alta interinitat social, té una noció de si mateix i de la seva experiència vital moralment

reprotxable.

Observi’s a l’aturat o al client dels serveis socials que acudeix a aquests per a sol·licitar un

subsidi o prestació econòmica. No només evidencia una situació de precarietat o exclusió social, conseqüència d’una

estructura social desigual que rarament és identificada pels professionals que l’atenen, sinó que incorpora a més un judici

moral sobre si mateix i així és avaluat.

Lluita de classes horitzontal

La crisi ha aguditzat la

individualització de les conductes personals i socials. Ha desplaçat la lluita de classes vertical cap a una lluita entre

pobres de caràcter horitzontal. Aquest 40% de la població desajustada o endeutada, o en la precarietat, cerca culpables en la

seva pròpia classe individualitzant un conflicte social, generant bocs expiatoris en els seus propis contextos relacionals i

productius.

I això, en part, té a veure amb el concepte denominat “govern de les voluntats” que vindria a ser una

cosa així com les pràctiques i els discursos centrats en el control de les conductes i els pensaments de la gent amb

l’objecte d’aconseguir que la pròpia ocupació i la pròpia manera d’estar en el món i enfrontar la realitat, per dura que

sigui, reforci el poder de l’Estat i l’eximeixi de tota responsabilitat justificant l’ordre natural de les coses.

Perquè avui la vulnerabilitat i la pobresa es viuen i conceben com aspectes particulars, fruit de la negligència personal i

de la falta de previsió molt lligada a la voluntat personal, voluntat que és avaluada per Serveis d’Ocupació i Serveis

Socials com element de canvi per a l’accés a prestacions econòmiques.

Termes morals

En aquest

nou context, la qüestió del risc o de la vulnerabilitat social es plantegen més en termes morals i particulars que polítics o

socials. Per aquest motiu les noves polítiques socials i les actuacions en matèria d’intervenció social desplegades pel

sistema dels serveis socials arremeten, en la seva versió més populista, contra la dependència i institucionalització de

l’Estat Social del Benestar com si d’una nova patologia moral es tractés.

S’insisteix, des de les agències

d’ocupació i serveis socials especialment, en la motivació com estratègia personal per a afrontar la vulnerabilitat i

s’insisteix en la gestió de les pròpies habilitats i en la millora de les pròpies competències com element dinamitzador d’un

canvi de rumb vital.

S’insta als subjectes a ser autònoms en un mercat que es regeix per lleis alienes als propis

individus i al control de la seva pròpia voluntat de canvi. Es bandegen així, en el discurs de la intervenció social, les

responsabilitats de l’Estat, la influència de les estructures, les responsabilitats de les empreses i les contradiccions i

relacions asimètriques del mercat.

S’oblida en definitiva, el radical i necessari discurs polític, aquest que

invisibilitza les actuals contradiccions i injustícies del postcapitalisme modern i que s’han instaurat com inapel·lables

exigències de la naturalesa.

És així com la intervenció social exercitada per les professions socials està

sucumbint quan no participant d’aquesta estratègia neoliberal d’incentivació de la individualitat i naturalització de la

pròpia adversitat personal o social, d’aquesta maniobra discursiva en la qual processos de desarrelament, atur perllongat i

vulnerabilitat de caràcter fonamentalment econòmic es normalitzen i psicologitzen de manera natural introduint en els

mateixos lleis de caràcter inalterable.

És necessària per tant una redefinició del treball psicosocial. Això

implica una necessària reformulació del concepte de ciutadania, en l’actualitat concebuda com un estatus que ha de ser

guanyat a pols més que un dret inalienable de l’Estat emancipador generador d’oportunitats igualitàries.


* Paco Roda és professor de Treball Social de la Universitat Pública de Navarra