Un model educatiu sense castics ni exàmens.

Ací no s’apega mai. El castic deixa sempre sediment de dolor i d’ira. Pegant al xiquet li

ensenyem a ser covard, a patir… El castic és immoral». Així parlava el primer director de l’Escola Moderna de València, el

mestre mallorquí Samuel Torner, en un reportatge publicat en el periòdic «El Radical» el 6 d’octubre de 1906.

R. MONTANER

VALÈNCIA/Levante
Torner, un dels deixebles preferits de Francesc Ferrer i Guàrdia, assenyalava que el seu objectiu

era «infondre els futurs hòmens afecte la veritat, al treball, a la pròpia mentalitat, i que a l’escola acudisquen alegres,

retozones, i isquen d’ella desitjant tornar». Enfront dels que vituperaven a la seua escola afirmava: «L’ensenyança

racional no pertany a cap idea política, ni religiosa, i sí només a la Ciència i la Raó, base de tota independència».
El

model que va idear Ferrer i Guàrdia, segons el catedràtic d’Història de l’Educació de la Universitat de València, Luis

Miguel Lázaro Lorente, es definix pel seu «èmfasi en la coeducació, per a ell l’educació de les dones era fonamental». La

seua pedagogia antiautoritària, que «va eliminar la violència física i els castics, perquè considerava que el mestre ha de

ser un company del xiquet» també va destacar per la renovació que va impulsar «al donar-li gran pes a les Ciències

Naturals».

Aules obertes al fill de l’obrer
Altres aspectes

innovadors per a l’època van ser «la seua defensa del contacte amb la naturalesa, a través dels passejos i les excursions,

com a instrument educatiu, o la substitució dels exàmens per exposicions dels treballs dels alumnes».
La singularitat

del projecte valencià, segons el catedràtic, radica en «el perfil de l’alumnat». Mentres que al de Barcelona només van

accedir, per qüestions econòmiques, els fills de la xicoteta burgesia i de pares de professions liberals, tant a València com

a Buñol i Xàtiva, el projecte es va obrir als fills dels obrers, ja que les famílies pagaven les quotes segons el seu nivell

de renda. «Açò va permetre una major mescla de grups socials, convertint a l’experiència racionalista valenciana en una de

les més importants iniciatives desenrotllades en l’àmbit de l’educació de les classes populars en les dos primeres dècades

del segle XX».